Kun tarvitset tietoa ja neuvontaa, nämä palvelut eri puolilla Suomea ovat apunasi:

Osta ja myy netissä

Kaupankäynti netissä kasvattaa suosiotaan. Verkkomyynti on monen pienen ja tarjonnaltaan rajatun kaupan olemassaolon edellytys, sillä niillä ei välttämättä ole resursseja pitää yllä liiketilaa myyjineen vilkkaan ostoskadun varrella. Tästä syystä verkkokaupoista saattaa löytää sellaisia tuotteita tai harvinaisuuksia, joihin ei kauppoja kiertäessä tule koskaan törmänneeksi.

Verkkokaupassa asioidessa kannattaa selvittää yrityksen taustat. Missä maassa toiminta tapahtuu? Kauanko ostosten toimittaminen kestää ja paljonko se tulee maksamaan? Noudetaanko lähetys postista vai tuleeko se kotiovelle? Millaisia kokemuksia muilla kyseisen kaupan käyttäjillä asioinnista on? Jos tilatut tuotteet eivät olekaan sopivia tai lähetys on väärä, kuinka toimitaan? Jos kaupan nettisivut eivät anna vastauksia, kannattaa heitä lähestyä sähköpostilla.

Hyvän verkkokaupan tunnusmerkki on, että näihin kysymyksiin löytyy vastaus kaupan kotisivuilta. Jos yritys on suomalainen, kaupan ehdot on oltava esillä suomeksi. Ulkomaisten kauppojen tapauksessa luotettavan nettikaupan käyttäminen on ensiarvoisen tärkeää, sillä kuluttajansuoja vaihtelee huomattavasti eri maiden ja maanosien välillä. Mahdollisesti saatu säästö ulkomailta tilatessa saattaakin kääntyä tappioksi, mikäli kaikista maksuihin, veroihin ja kuljetukseen liittyvistä asioista ei ole sovittu asianmukaisesti, tai kauppakumppani jättää noudattamatta sovittua. Erityisesti EU-maiden ulkopuolelta tulevien tilausten tullimaksut voivat yllättää.

Alaikäisten tekemät verkko-ostokset vaativat aina huoltajan suostumuksen. Jos suostumusta ei ole, tilaus ei ole sitova. Netissä tehty sopimus on yhtä pätevä kuin kasvokkain allekirjoitettu.

Verkkokauppojen lisäksi kauppaa käydään netissä myös erilaisilla huutokauppa- ja kirpputoripalstoilla. Kuka tahansa voi laittaa myyntiin omistamansa tavaran, aina pelihahmosta omakotitaloon. Palstat vaativat yleensä rekisteröitymisen, ja annettuja myyntiohjeita on noudatettava tarkasti. Myyntiin laitetusta tavarasta kannattaa ottaa hyvä kuva ja antaa siitä tarkat tiedot, jotta ostajat löytävät sen paremmin. Muista mainita myös tuotteessa mahdollisesti olevista vioista sekä postikuluista.

Onnistunut tilaus vahvistetaan kuitilla tai tilausvahvistuksella, joka tulee yleensä sähköpostiin. Säilytä kaikki sähköpostit, yhteystiedot ja muut viestit, kunnes kauppa on onnistuneesti suoritettu ja ostos ja raha ovat vaihtaneet omistajaa. Nettikaupankäynnin ongelmakohdaksi voi muodostua kaupankäyntikumppanin epärehellisyys. Jos maksettua tuotetta ei ala kuulua eikä myyjään saa enää yhteyttä, on kyseessä mahdollisesti petos. Tällöin asiasta on tehtävä ilmoitus käytetyn osto- ja myyntipalstan ylläpidolle ja poliisille. Vähäisenkin summan menettäminen huijarille kannattaa ilmoittaa.

Oli myyjä sitten verkkokauppa tai yksityinen henkilö, hän vastaa mielellään kysymyksiin tuotteista ja niiden toimituksesta ja maksamisesta. Jos myyjä vaikuttaa haluttomalta vastaamaan tai häntä on vaikea tavoittaa, kannattaa ostos jättää tekemättä.

Jos sinulla ei ole aikaisempaa kokemusta nettikaupankäynnistä, kannattaa kysellä neuvoja kavereilta, vanhemmilta tai muilta aikuisilta. Heidän kokemuksensa voivat auttaa sinua sujuvan kaupankäynnin pariin.

 

Kuluttajaliiton nettisivuilta löydät lisää tietoa verkkokaupasta.

Tutustu verkkokauppaan huolellisesti ennen kuin ostat! Lue vinkit turvalliseen nettiostamiseen ja testaa osaatko ostaa turvallisesti verkkokaupassa Tietolisaaturvaa.fi -nettipalvelussa!

 

Saat lisää tietoa ja neuvontaa aiheeseen liittyvissä kysymyksissä nuorten tieto- ja neuvontapalveluista. Etsi lähin palvelusi Ihmiset&osoitteet -valikon kautta.

Voit jakaa omat ajatuksesi ja kommenttisi aiheesta, hyödyntäen alla olevaa kenttää.

Alla olevassa laatikossa voit kommentoida aihetta. Ylläpito hyväksyy ja julkaisee kommentit.