Kun tarvitset tietoa ja neuvontaa, nämä palvelut eri puolilla Suomea ovat apunasi:

Ravinto

Terveellisestä ja monipuolisesta ravinnosta huolehtiminen on tärkeä osa hyvinvointia. Ravinto vaikuttaa vireyteen ja jaksamiseen sekä kokonaisvaltaiseen hyvään oloon. Ravinnolla on suuri vaikutus myös painonhallintaan.

Ravinnosta löytyy paljon ristiriitaista tietoa. Mediasta saa lukea ihmedieeteistä ja arveluttavista ravintosuosituksista, joihin on viisasta suhtautua kriittisesti. On tärkeää huolehtia ravintoaineiden sopivasta saannista, ja liian yksipuolista ja rajoittavaa ruokavalioita tulisi välttää varsinkin kasvuiässä. Selkeät suuntaviivat terveelliseen ja monipuoliseen syömiseen tarjoaa Valtion ravitsemusneuvottelukunnan ruokakolmio. Siitä on helppo katsoa, minkälaisia ruokia omassa ruokavaliossa kannattaa suosia ja mitä syödä vähemmän.

    

Kuva 1. Ruokakolmio. Lähde: Valtion ravitsemusneuvottelukunta.

Lautasmalli on hyvä apu, kun mietit miten terveellinen ateria kannattaa koostaa. Kerää lautaselle puolet kasviksia ja vihanneksia. Neljäsosan lautasesta voi täyttää hiilihydraateilla, kuten riisillä, pastalla tai perunalla. Viimeinen neljäsosa on jää kalalle, lihalle tai kasvisproteiinille. Hyviä kasvisproteiinin lähteitä ovat esimerkiksi pavut, linssit ja soija. Kun lisäksi syöt palan täysjyväleipää ja juot lasin maitoa, alkaa terveellinen ateria olla koossa.

Jaksamiseesi vaikuttaa merkittävästi se, kuinka usein syöt. Ruokailujen välejä ei kannata venyttää liian pitkiksi, etteivät huono olo ja väsymys pääse yllättämään. Päivän mittaan on hyvä syödä noin 3–4 tunnin välein. Aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan lisäksi kannattaa syödä terveellinen välipala pari kertaa päivässä. 

Ruoka on aihe, joka herättää paljon tunteita. Henkilökohtainen arvomaailma määrittelee joskus ruokaan liittyviä valintoja. Joillekin on tärkeää syödä luomuruokaa tai lähiruokaa. Toiset taas ovat suosivat kasvisruokavaliota tai ovat vegaaneja. Ruoka on voimakkaasti myös kulttuurinen asia ja eri kulttuureissa on erilaisia ruokailuun liittyviä tapoja ja käsityksiä. Toisten arvomaailmaa ruuan suhteen on syytä kunnioittaa. Omalla kohdalla tulee huolehtia siitä, että ruokavalio sisältää kaikkia tarvittavia ravintoaineita, vaikka jotain ruoka-aineita haluaa syystä tai toisesta välttää. Nuortennetin kasvissyöjän muistilista tarjoaa vinkkejä tähän.

Ruokaan ja syömiseen olisi hyvä löytää riittävän rento suhtautuminen. Kun arjessa syö terveellisesti, voi välillä myös hyvällä omalla tunnolla herkutella. Syömisen pitäisi olla mukava ja miellyttävä asia, eikä herättää ahdistusta. Joskus ruoka voi muuttua todelliseksi ongelmaksi ja silloin puhutaan syömishäiriöstä

TEKOn ravintosivuilta löydät tiiviin paketin hyvästä ja monipuolisesta ravinnosta.

Vinkkejä terveelliseen syömiseen löydät Nuortennetistä.


Saat lisää tietoa ja neuvontaa aiheeseen liittyvissä kysymyksissä nuorten tieto- ja neuvontapalveluista. Etsi lähin palvelusi Ihmiset & osoitteet -valikon kautta.

Voit jakaa omat ajatuksesi ja kommenttisi aiheesta, hyödyntäen alla olevaa kenttää.

Alla olevassa laatikossa voit kommentoida aihetta. Ylläpito hyväksyy ja julkaisee kommentit.