Kun tarvitset tietoa ja neuvontaa, nämä palvelut eri puolilla Suomea ovat apunasi:

Mielenterveys

Jokaista ahdistaa ja masentaa joskus. Aina ei ole kivaa ja asiat tuntuvat kaatuvan päälle. Tällaiset tuntemukset ovat osa jokaisen elämää. On olemassa monia erilaisia keinoja, joilla hyvää mieltä ylläpidetään ja masennus selätetään.  Jos kuitenkin masennuksen ja ahdistuksen tunteet pitkittyvät eivätkä omat avut riitä, on syytä selvittää tarkemmin, mistä asia johtuu. Yksin ei pidä jäädä – apua on saatavissa.

Mielenterveydelliset häiriöt rajoittavat jokapäiväistä toimintakykyä. Pahimmillaan ne sulkevat ihmisen kotiinsa ja sosiaalisten suhteiden ulkopuolelle. Mielenterveyshäiriöitä ovat esimerkiksi ahdistuneisuushäiriöt, syömishäiriöt ja mielialahäiriöt. Ongelmat syntyvät yleensä pitkän ajan kuluessa ja niiden taustalla voi olla monenlaisia tapahtumia: läheisen menettäminen, paineet onnistumisesta tai ulkonäöstä, kiusatuksi joutuminen, turvattomuuden tunne, muut ikävät kokemukset tai terveydelliset ongelmat.

Tavallisia masennuksen oireita ovat alakuloisuus, heikko itsetunto, jaksamattomuus, ärtyneisyys ja aggressiivisuus. Masentunut hakeutuu usein omiin oloihinsa ja kokee olevansa huonompi kuin muut. Hän saattaa ajatella itsetuhoisia ajatuksia ja tuntea epätoivoa. Ruoka ei maistu tai sitä ahmitaan holtittomasti. Ikävät ajatukset painavat mieltä ja estävät nukahtamisen. Kun itsestä huolehtiminen vähenee, saattaa päihteiden käyttö lisääntyä. Kun tällaiset oireet jatkuvat päivästä toiseen, on syytä hakea apua.

Voit aloittaa pyytämällä joltakin luotettavalta aikuiselta neuvoja ja tietoa tilanteen ratkaisemiseksi. Useissa kunnissa toimii nuorille suunnattuja tieto- ja neuvontapalveluita fyysisinä palvelupisteinä sekä verkossa. Ne palvelevat ilman ajanvarausta ja yhteyttä voi ottaa nimettömänä. Työntekijät ovat siellä sinua varten. Voit myös soittaa nimettömänä Mannerheimin Lastensuojeluliitto MLL:n lasten ja nuorten puhelimeen tai Nuorten kriisipisteen kriisipuhelimeen. Puhuminen ja pahasta olosta kertominen on tärkeää.

Mielenterveyttä edistävät terveelliset elämäntavat ja hyvä itsetunto. Hyvät ihmissuhteet, kyky puhua mieltä painavista asioista, mielekkäät harrastukset ja sopeutuminen uusiin tilanteisiin ovat suojakeinoja, jotka tukevat mielenterveyttä ja lisäävät elämäniloa.

Apua vaikeuksiin: Lasten ja nuorten puhelin: p. 116 111 (ark. klo 14-20, la-su klo 17-20)

Löydät lisää neuvoja ja vinkkejä Nuortenelämä.fi:n tuki- ja kriisipalveluista ja Mielenterveystalo.fi:n nuorten palveluista. Mielenterveysseura järjestää myös vertaistukiryhmiä nuorille.  

Mielenterveysseuran Oivan harjoituksilla voit lievittää stressiä, parantaa mielialaa ja saada lisäintoa elämään.

 

Saat lisää tietoa ja neuvontaa aiheeseen liittyvissä kysymyksissä nuorten tieto- ja neuvontapalveluista. Etsi lähin palvelusi Ihmiset & osoitteet -valikon kautta.

Voit jakaa omat ajatuksesi ja kommenttisi aiheesta, hyödyntäen alla olevaa kenttää.

Alla olevassa laatikossa voit kommentoida aihetta. Ylläpito hyväksyy ja julkaisee kommentit.