Kun tarvitset tietoa ja neuvontaa, nämä palvelut eri puolilla Suomea ovat apunasi:

Liikunta

Liikkumisella on monia myönteisiä vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin. Liikunta virkistää, parantaa jaksamista ja unta, tehostaa oppimista, auttaa pitämään painon kurissa sekä vähentää monien sairauksien riskiä.

Nuorten liikuntasuositus on 1 1/2 tuntia päivässä, josta puolet reippaasti. Liikuntaharrastus pari kertaa viikossa ei vielä takaa suosituksen täyttymistä. Lisäksi tarvitaan arkiliikuntaa. Päivittäistä liikuntaa voi lisätä pienillä valinnoilla: kävele tai pyöräile kouluun ja harrastuksiin mahdollisuuksien mukaan ja käytä portaita hissin sijasta. Liikuntasuosituksen voi kerätä kokoon pienistä palasista. Jokainen vähintään 10 minuutin pituinen liikuntajakso kerryttää päivittäistä liikuntasaldoasi.

Kuva 1. Liikuntasuositus 13–18-vuotiaille. Lähde UKK-instituutti. www.ukk-instituutti.fi

Tärkeintä liikunnassa on säännöllisyys ja monipuolisuus. Säännöllisyys tarkoittaa sitä, että joka päivä liikutaan jollakin tavalla. Monipuolisuudella tarkoitetaan eri liikuntamuotojen vuorottelua. On tärkeää, että harrastat sekä kestävyyttä, nopeutta, voimaa että notkeutta kehittäviä lajeja. Kun liikunta on riittävän monipuolista, se ei kuormita kehoa liikaa ja sitä on myös mukava harrastaa kyllästymättä.

Jotta liikunnasta tulisi jokapäiväinen osa elämää, on tärkeää, että liikut itsellesi mieluisin tavoin. Oman lajin löytäminen ei ole aina helppoa, joten kannattaakin rohkeasti kokeilla erilaisia lajeja. Mieti, pidätkö enemmän joukkue- vai yksilölajeista. Haluatko liikkua ohjatusti vai omin ehdoin? Oletko kiinnostunut kilpaurheilusta vai haluatko liikkua vain liikkumisen ilosta? Älä luovuta liian nopeasti, kun kokeilet uutta lajia. Anna kehollesi aikaa tottua uuteen liikuntamuotoon vähintään kahden viikon ajan.  

Runsaskaan liikunta ei välttämättä tuota hyvinvointia, jos unohdat pitää huolta monipuolisesta ravinnosta ja riittävästä levosta. Liikunnasta palautumiseen tarvitaan energiaa, ja palautuminen tapahtuu liikuntaa seuraavan levon aikana. Liikunnan, ravinnon ja levon välinen tasapaino on tärkeää kunnon kehittymiseksi ja jaksamisen kannalta. Se myös ehkäisee ylikuormittumista ja tapaturmia.

Kuva 2. Ravinto-lepo-liikunta –kolmio. Lähde www.tervekoululainen.fi.

Voit lukea lisää liikunnasta Terve koululainen -nettisivulta, Nuortennetistä ja Sport.fin Kasva Urheilijaksi -nettisivulta.

 

Saat lisää tietoa ja neuvontaa aiheeseen liittyvissä kysymyksissä nuorten tieto- ja neuvontapalveluista. Etsi lähin palvelusi Ihmiset & osoitteet -valikon kautta.

Voit jakaa omat ajatuksesi ja kommenttisi aiheesta, hyödyntäen alla olevaa kenttää.

Alla olevassa laatikossa voit kommentoida aihetta. Ylläpito hyväksyy ja julkaisee kommentit.