Miten paljon viikossa voi lihoa tai laihtua?

Miten paljon ihmisen on mahdollista lihoa tai laihtua viikon aikana? Jos menisi viikoksi lomalle ja söisi aivan älyttömän monta kertaa päivässä itsensä ähkyyn kaloripommiruokaa plus joisi kalorillisia juomia ja napostelisi paljon herkkuja, niin miten paljon voisi lihoa? Onko joku raja minkä verran keho voi varastoida ravintoa lyhyessä ajassa? Entä jos olisi viikon kokonaan tai miltei kokonaan syömättä, kuinka paljon laihtuisi? Mietin että jos kokeilisin lopettaa kalorien ym kyttäämisen viikoksi joulun ajaksi(söisin niin paljon tai vähän kuin huvittaa ja piittaamatta siitä mikä ruoka olisi terveellistä), mutta epäilyttää että voiko siitä aiheutua kovin isoa haittaa suuntaan tai toiseen painon suhteen? Minulla nimittäin olisi tällä hetkellä prikulleen sopivankokoinen mekko jonka kuuluu olla tiukahko, ja sen pitäisi näyttää hyvältä tammikuun alussa(eli joulun jälkeen en ehtisi juuri laihduttaa tai lihottaa itseäni sopivaksi), en haluaisi joutua ostamaan uutta vaatetta sen tilalle.

Kommentoi
Näytä vastaukset

Nuortenelämä.fi vastaa

Hei Dress!

Ajatuksesi siitä, että koittaisit lopettaa kalorien kyttäämisen ja söisit ruokaa arvottamatta (luokittelematta erikseen esimerkiksi herkkuja ja terveellisiä ruokia) kuulostaa erinomaisen hyvältä, eikä lainkaan siltä, että siitä koituisi sinulle haittaa. Se kuulostaa jopa sillä lailla viisaalta, että tällainen joustava suhtautuminen ruokaan ja ruokailuun kannattaisi ottaa ihan pysyväksi ohjenuoraksi syömiseen. Terve syöminen on kuitenkin ennen kaikkea joustavaa ja monipuolista.

Kaikkiaan se, miten kehomme käsittelee ravintoa ja minkä näköiseksi muodostuu, on hyvin yksilöllistä. Tuollainen kuvaamasi kaltainen runsas syöminen aiheuttaisi varmasti ennen pitkään ähkyn tunteen eikä sitä loputtoman pitkään voisi tai haluaisikaan jatkaa. Ähkyn tunteen syntymisen nopeuteen tokikin vaikuttavat siihenkin monet asiat – mm. se, millaisista lähtökohdista tällaiseen syömiseen on ruvettu, onko taustalla esimerkiksi voimakasta ruokailun rajoittamista ja mahdollisesti jopa siitä aiheutunutta energiavajetta. Se miten syömisen määrä näkyy, tai on näkymättä painossa, on sekin monen asian summa. Kehomme ovat erilaisia siinäkin, miten ne varastoivat ravintoa ja keräävät esimerkiksi nestettä. Eri henkilöiden välillä täysin samakin syöminen voisi aiheuttaa keskenään hyvin erinäköisen lopputuloksen.

Ruoka ja ravinto on meille ihmisille elinehto ja kun opettelemme kuuntelemaan kehomme lähettämiä viestejä, se kertoo kyllä millaista ravintoa ja minkälaisia määriä tarvitsemme voidaksemme hyvin. Se, että kovin voimallisesti pyrkii kontrolloimaan omia syömisiään kehon ulkomuodon muokkaamisen perusteella, kielii usein siitä, että voisi olla syytä pysähtyä miettimään omaa keho- ja ruokasuhdetta: Vievätkö ruokaan, ruokailuun tai kehoon liittyvät ajatukset mielessäsi paljon tilaa? Huomaatko kokevasi ahdistusta tai häpeää liittyen ruokailuun? Miten suhtaudut kehoosi, tuntuuko että sen pitäisi olla tietynlainen ollakseen hyvä tai kelpaava? Syömisen kontrollointi altistaa myös sille, että ymmärrys kehon lähettämiin viesteihin hämärtyy. Enää ei välttämättä huomaa olevansa nälkäinen tai kylläinen – tai vaihtoehtoisesti ei uskalla kunnioittaa näitä tuntemuksia ja toimia niiden mukaan.

Jos huomaat, että syömiseen tai kehoon liittyvät ajatukset aiheuttavat ahdistusta, hallitsevat arkeasi enemmän kuin toivoisit tai muuten tuntuvat ei-toivotuilta, kannattaa asiaan ehdottomasti tarttua ja hakea apua. Lisää tietoa syömishäiriöistä ja syömishäiriötyyppisestä oireilusta löydät täältä (linkki aukeaa uuteen ikkunaan). Voit myös halutessasi esimerkiksi soittaa syömishäiriöliiton tukipuhelimeen - lisätietoa täältä (linkki aukeaa uuteen ikkunaan) - ja pohtia omaa tilannettasi.

Mitä tulee pohtimaasi mekkoon – eikö vaatteiden tarkoitus kuitenkin ole saada meidät näyttämään hyvältä ennemmin kuin meidän saada vaate näyttämään hyvältä? Jos syöt, liikut ja lepäät kehoasi kuunnellen on sen mahdollista asettua juuri sinulle sopivaan hyvinvointipainoon, jossa sekä kehosi, että mielesi voivat parhaiten. Tällöin varmasti hyvä olo näkyy myös ulospäin ja juuri sinulle sopivat vaatteetkin näyttävät entistäkin paremmalta!

Viestiä moderoitu: Emme julkaise palstalla tarkkoja kehoon tai syömiseen liittyviä lukuja. t. Moderaattori / Nuortenelämä.fi