Kuvia oikein kasatuista aterioista

Onko olemassa jotain nettisivuja(suomen, englannin tai ruotsinkielistä) jolta löytyisi paljon valokuvia erilaisista, oikein kasatuista, normaalikokoisista aterioista ja välipaloista? Haluaisin nähdä paljon erilaisia esimerkkejä joita voisin koettaa matkia. Minun on sangen hankalaa täyttää lautasta ilman kuvallista mallia, tulee usein kukkuratäyteen tai muuten menee pieleen ja olen painoindeksin mukaan jo 10kg ylipainoinen. Ravitsemusterapiaan ei pääse joten haluaisin kokeilla auttaa itseäni muuten. Voitteko antaa vinkkiä mistä etsiä tietoja terveempään elämään? Nimenomaan ruokailuun, koska liikkumaan en pysty juuri lainkaan sairauksien takia.

Kommentoi
Näytä vastaukset

Nuortenelämä.fi vastaa

Hei! 

Kiitos kysymyksestäsi. Ihmisten energiantarve on yksilöllinen. Siihen, kuinka paljon energiaa tarvitsee, ja minkä verran aterioilla on hyvä syödä, vaikuttaa moni asiaEsimerkiksi vähän liikkuva tarvitsee luonnollisesti vähemmän energiaa (=vähemmän ruokaa) kuin paljon liikkuva.  

Esimerkiksi juuri energiantarpeen yksilöllisyyden takia ei ole olemassa kaikille sopivia tarkkoja, oikeita määriä, kuinka paljon mitäkin ruokaa lautaselle kuuluu milläkin aterialla ottaa. Siksi netistä ei välttämättä kannata suoraan kopioida jonkun toisen kokoamia annoksia sellaisenaan oman ruokavalion perustaksi. Huomioitavaa myös on, että samojen ruokalajien energiapitoisuudet voivat vaihdella paljonkin, jos ruoat on tehty eri reseptillä, vaikka kyseessä olisikin käytännössä sama ruokalaji.  

Voit arvioida Syötkö sopivasti? – Tutustu ruokatottumuksiisi –omahoito-ohjelman avulla, syötkö terveytesi kannalta sopivasti ja jos et, niin mitä muutoksia olisi hyvä tehdä. Tutustu omahoito-ohjelmaan Terveyskylässä (linkki avautuu uuteen välilehteen). 

Terveyttä edistävä ruokavalio on kokonaisuus, joka muodostuu monesta asiasta. Siihen kuuluu myös sallivuus ja joustavuus. Terveyden kannalta ei ole tarpeellistakaan osata ottaa joka aterialla lautaselle täsmälleen omaa energiantarvetta vastaava määrä ruokaa - ruokavalion kokonaisuus ratkaiseeTerveyden (ja painonhallinnan) kannalta oleellista on syödä säännöllisesti ja monipuolisesti terveellisiä ruokia. Tätä varten on onneksi olemassa yleiset ravitsemussuositukset. 

Ravitsemussuositusten mukaisen terveellisen ruokavalion voi koostaa usealla eri tavalla. Ruokakolmiossa havainnollistetaan terveyttä edistävän ruokavalion kokonaisuus. Lautasmalli puolestaan auttaa hahmottamaan ruokavalion kokonaisuutta yksittäisellä aterialla. Näihin yleisiin suosituksiin voi tutustua tarkemmin Ruokaviraston sivuilla: 

Tietoa terveellisestä ruokailusta saat myös esimerkiksi Frressiksen tietopankista. Siirry Fressiksen tietopankkiin tästä (linkki avautuu uuteen välilehteen) 

Halutessasi voit ottaa asian puheeksi myös Ohjaamossa, jossa on mahdollista saada apua erilaisiin arjen asioihin. Etsi lähin Ohjaamosi ohjaamot.fissä (linkki avautuu uuteen välilehteen) 

Toivottavasti vastauksesta on sinulle hyötyä. Mukavaa uutta vuotta!  

Lämpimin terveisin, Riina | Nuortenelämä.fi 

Vielä semmoinen tarkennus että tarvitsisin nimenomaan kuvia joissa on normaali aikuisen annoskoko, ei pelkästään malli siitä miten iso osa mitäkin ruokalajia pitää olla. Esim jos tietty osa lautasesta on lihapullia, niin kuvassa pitäisi olla laitettu myös oikea kappalemäärä niitä eikä vaan randomisti joku läjä joka täyttää tietyn osan lautasta. Myös jonkinlainen lista jossa lukee esim montako nakkia tai lihapullaa tai pinaattilettua kuuluu ottaa voisi toimia. Kiitos.